Začaly prázdniny a všichni se těší na svobodu, cestování nebo lenošení u vody. Konec ranních budíků, konec domácích úkolů.
Jenže jak to udělat, když deprese nepochopila, že my máme prázdniny? Co s tím, když věta „JDI VEN A UŽÍVEJ SI SLUNÍČKO“ je pro mnohé dospívající nečekaně náročný úkol? Když právě ta nově nabytá svoboda jejich úzkost naopak zhorší, protože chybí denní rozvrh, který přinášel jistotu a bezpečí?
Na co si dát pozor?
- NEPOCHOPENÍ – rodiče uvíznutí v práci, kteří kromě své dovolené žádný další volný prostor nemají, mohou stěží rozumět tomu, že dítě není šťastné, protože co oni by dali za dva měsíce prázdnin, že? Toto vědomí může v dítěti prohlubovat pocit viny za to, co cítí. Protože správně by mělo být šťastné.
- KOMUNIKACE – každý psychický problém může mít trochu jinou příčinu a tudíž i trochu jiné řešení. Pokud chcete přijít na to, jak je to u vás doma, chce to otevřeně a v přátelském duchu mluvit. A nejlíp průběžně po kouskách. Nepořádat velké dramatické rodinné hovory, ale přirozeně trávit čas a mezi tím otvírat i těžší témata, třeba u společného úklidu nebo při práci na zahradě.
- DENNÍ REŽIM – i když se většina lidí na léto těší, přesto se některé psychické problémy mohou prohlubovat právě kvůli určité letní rozvolněnosti. Pokud je to i problém vašeho dítěte, pohlídejte si:
- Nadměrnou samotu – dospívající, kteří zůstávají celé dny doma sami (protože se už o sebe postarají), se mohou propadat do depresí díky izolaci, i když sami ten pocit nemají, když visí celé dny na sítích a mají plno virtuální komunikace.
- Ponocování – nejen nedostatek spánku, ale i nedostatek pohybu a nepravidelná strava může psychické problémy výrazně zhoršovat.
- Rozbitý režim – pokud víte, že vaše dítě má vždy po prázdninách problém vracet se zpět do školy, případně že léto některé symptomy zhoršuje, snažte se jim uchovat aspoň částečně strukturovaný program. S tím může pomoct letní tábor, brigáda, účast v dobrovolnickém programu apod.
- Zajímavou náplň – někdy může pomoci i naplánovat si na léto aktivity, na které v průběhu školního roku není čas a kterých mají děti nedostatek.
Pokud budete na léto plánovat jakékoliv aktivity – pracovní i volnočasové, plánujte je vždycky společně. A pokud to zároveň bude nějaká smysluplná činnost (tím neříkám, že brigáda v mekáči nemůže být pro někoho smysluplná), může jim kromě vítaného finančního výdělku přinést i ujasnění toho, co jim jde, co je baví, co chtějí dělat. Čeho chtějí být součástí. Protože být součástí něčeho, co nám dává smysl, vždy přináší i větší pocit štěstí a vnitřního naplnění.